Ben je bewust van wat je koopt en geeft
Bewust zijn van mens en milieu dat is het devies. Kortom koop en geef bewust geldt ook voor de inzet van promotionele gifts en gadgets.
Of dat dan inhoudt dat marketeers hun promotie productenbeleid ineens volledig moeten moeten veranderen om zodoende ook volledig ‘bewust’ te zijn – dat zal niemand verwachten en is vooralsnog praktisch onmogelijk.
Maar bedrijven kunnen zich niet meer onttrekken aan de trend en de verwachtingen qua
opvattingen die in de maatschappij leven.
Marketeers en inkopers zullen zich dienen te beseffen dat consumenten (of dat nu je klanten of je medewerkers zijn) in toenemende mate van bedrijven verwachten dat ze bewust maatschappelijk verantwoord zijn.
De boodschap is feitelijk dat opdrachtgevers duurzaamheid in relatie tot promotionele items aandacht dienen te geven. Misschien wel juist omdat deze gifts en gadgets worden geschonken als beloning voor loyaliteit en mogen om die reden nooit een punt van discussie vormen.
Geef bij het promotionele product waarom het duurzaam verantwoord is en wat de achterliggende gedachte is om voor dit item te kiezen. Een waterfles van gerecycled plastic, een bamboe vogelhuisje of een starndlaken van organisch katoen? De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos…