Organisatie zelfbewustzijn
MVO en Duurzaam Ondernemen zou je ook ‘bewust’ kunnen noemen.
Bewust zijn van hoe je als organisatie handelt en wandelt. Hierbij gaat het vooral om de ethische normen en waarden waar een bedrijf voor staan.
De maatschappelijke betrokkenheid maar bovenal verantwoordelijkheid: de manier waarop een bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van het mens en milieu. De maatschappelijke betrokkenheid: de manier waarop het bedrijf iets teruggeeft aan de samenleving.
Organisaties en merken kunnen het zich thans, met het oog op imago en goede naam, niet meer permitteren om geen aandacht te hebben voor duurzaamheid.
Met name de grotere organisaties trekken hierbij vooralsnog de kar: denk aan een multinational als Albert Heijn met zijn focus op biologische producten en de succesvolle moestuintjesactie. Deze actie was een daverend succes. Albert Heijn heeft ook het initiatief genomen in het op grote schaal inzetten van duurzame gifts en gadgets.
We proberen zoveel mogelijk te werken met materialen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, aldus een woordvoerder van Albert Heijn.